CATALOG I

INTIMATE MIRACLES

Begleitend zur INTIMATE MIRACLES Ausstellung
erschien ein 32 seitiger Katalog
mit Textbeiträgen von Giuseppe di Grazia ( Stern ),
Emil Bernhard ( Gebrüder Wright Galerie )
Gestaltung: Jennifer Madeleine Stoppel

erhältlich in der Galerie oder auf Anfrage unter
mail@seemagda.com

Textauszug :

Viele der Arbeiten von Magda Krawcewicz tragen poetische, rätselhafte Titel.
Während des Malprozesses beschäftigt sie sich mit Fragmenten aus Texten, die sie mit der Stimmung der Bilder zusammen bringen möchte.
Texte als Inspiration. Als Verstärkung von Gefühlen und Gedanken. Es sind keine Sätze, keine Titel, die sofort einem Autor oder Schriftsteller zuzuordnen sind.
Diese Sätze sollen so rätselhaft bleiben wie ihre Arbeiten. Arbeiten, die nicht alles erklären. Ihre Bilder verlieren dadurch niemals ihr Geheimnis,
und sie verlieren dadurch auch nie das Drama, das dahinter steckt.

Der Titel dieser Ausstellung, Intimate Miracles, ist dafür ein gutes Beispiel. Der Titel spielt mit den ganz kleinen Momenten,
die zwischen Menschen passieren, zwischen Paaren.
Man liebt ja zu viel oder nie genug. Liebe ist Versprechen und Verdammnis zugleich. Früher ging es darum, ob Gott existiert oder nicht.
Heute fragt man sich: Gibt es die Liebe überhaupt? Und in welcher Form? Wie schwierig es zwischen Mann und Frau ist, seine Gefühle zu zeigen,
davon handeln heute fast alle Beziehungen. Wie tausend Missverständnisse zerstören, worüber eigentlich Einverständnis besteht. Stolz, Feigheit,
Eigensinn, Eifersucht, Angst, Schüchternheit und all die Dinge, die sich der Liebe in den Weg stellen. Jean Cocteau sagte mal: Es gibt keine Liebe,
nur Beweise der Liebe. (...)
Es sind Körper in universellen Räumen. Bloß angedeutet, verschwommen wie die Körper. Es sind Räume wie Theaterbühnen.
Der Raum wird Magda Krawcewicz zum Zwangsbehältnis ihrer Sehnsüchte, Ängste, Erinnerungen und Konflikte.Die Räume und Gegenstände
malt sie in ihren Bilder so entrückt, als blicke man durch ein umgekehrtes Fernrohr. Das, was zu entweichen droht, macht sie dadurch so gewaltig,
dass es keiner übersehen kann: die Empfindungen der Körper.
Derart unmittelbare, kraftvolle Bilder malt Magda Krawcewicz oft und hat damit ein visuelles Tagebuch geformt, das noch das Flüchtigste
zu einem wesentlichen und eigenständigen Bestandteil ihres Werks macht.
Die gemarterte Seele webt den Stoff, aus dem ihre Arbeiten sind. Der Gefahr, diese inneren Dramen in grellen, ermüdenden Farben heraufzubeschwören,
entgeht Magda Krawcewicz mit der beziehungsreichen Dichte ihrer Vision.
Bei ihren Arbeiten wissen wir nur, was sie uns wissen lässt, und je länger man ihre Bilder betrachtet, stellt man fest, dass meist mehrere Lesarten möglich sind.

Giuseppe Di Grazia ( stellv. Chefredakteur STERN )

ENGLISH FULL VERSION

Many of Magda Krawcewicz'  works have poetic, mysterious titles. During the process of painting she engages with text fragments which she fuses with the pictures’ atmosphere.  
Texts serve as inspiration. As a reinforcement of feelings and thoughts.Sentences or titles cannot be readily assigned to one author or one writer on purpose.
These sentences shall remain as mysterious as her works; works which do not explain all. In this way her paintings never loose their mystery,
and moreover they never loose the drama that lies beyond.  
The title of this exhibition, INTIMATE MIRACLES, serves as perfect example:
 it plays with those very small moments which occur between people, that happen to couples.    
One never loves too much or not enough. Love is promise and damnation at the same time. In former times there was the question whether God does or does not exist.
Today we ask: is there such a thing as love?  And in which form? Relationships today present us with a demonstration of how difficult it can be for a man and woman to show emotions.
A portrayal how a thousand misunderstandings lead to destruction eventhough there actually is a consensus above it all.  
Pride, cowardice, stubborness, jealousy, fear, shyness and all those things standing in the way of love.
Jean Cocteau once said: "There is no love, just evidence of love."
Magda Krawcewicz is a quiet person, almost shy. And yet, in her works she reveals herself by showing the most intimate realm a person posses  : emotion, hurt feelings.  
She found her Leitmotiv at the very beginning. This searching for very intense emotion is a painful process, as it makes us dive into our soul, into the depths of our feelings,
anxieties and hopes; because it means trespassing the boarder of the safe zone and entering the dangerous sphere. It is the region where we get hurt.
Magda Krawcewicz gives us an introspection, a journey into the past, an exploration of the self.  
It takes great courage and it poses a risk, as we do not even know if there might be the reward of insight in the end.    
They are bodies in universal spaces. Only by implication, blurred like the bodies. There are spaces like theatre stages.
For Magda Krawcewicz space becomes an enclosed spatial entity which contains longing, fear, reminiscene and conflict.    
In her paintings she shows us spaces and objects in a transported position, as if one looked through a pair of binoculars - from the other end.    
In this way she makes those things which were about to escape seem so gigantically forceful, that no one can fail to see it: the feelings of bodies.
Bodies in these kind of spaces are never at ease. For example, the painting Black Ice : a presentation of a woman in a state of shock.
A woman who is still mourning over a broken relationship. A woman unsure about her next step.    
Magda Krawcewicz paints these immediate and powerful pictures often. Therefore she has managed to form a visual diary, which captures what is still fleeting.
She then turns it into an independent, essential element of her work. On Black Ice we see just one woman, as is the case in many of her paintings.
And yet, Magda's theme is not only the individual person, but also the theme of interaction between people.
Her pictures are not only portraits of one person, they are also portraits of relationships.  
Should she dare to take chances again ? Will she get hurt ? Should she stay where she is ? It is precisely this moment which Magda Krawcewicz captures.
The tormentesd soul creates the fabric that generates Magda's works.    
There is the danger of falling into dazzling and tiring colours. However, Magda refrains from this with the density of relationships that mark her vision.
With her works we only know what she lets us know. 
The longer we look at her pictures we come to realise that there are multiple ways of understanding them.

Giuseppe Di Grazia ( deputy editor-in-chief, STERN  Magazine )